Blog Archive

Bersih 3.0 detik permulaan 13 Mei?

Perhatikan perbezaan gambar diatas, 13 Mei 1969 berlakunya rusuhan kaum dan menjadi sebuah sejarah hitam Negara kita dan kini sekali lagi tercatit sejarah hitam iaitu ketika 28 April 2012 dimana berlakunya rusuhan antara demontras dan pihak polis.

13 Mei tetap akan dikenang sebagai sejarah hitam negara, rusuhan kaum adalah klimaks kepada kejadian ini dimana sebelum itu berlaku beberapa sentimen perkauman antara satu sama lain, maka disitu bangkitlah perasaan tidak puas hati dan sebagainya. Adakah kita mahu ia berulang kembali?

Kita mahukan sebuah negara aman, kita mahu sediakan tempat tinggal yang selesa buat anak-anak kita. Biar kita yang menderita asalkan anak-anak kita selamat, kita tidak mahu rusuhan kaum dan kekecohan yang tidak berkesudahan, tapi sehingga ke harini kita masih disajikan dengan sentimen perkauman yang tidak henti-henti, malangnya perbuatan mereka ini bukan sahaja dilindungi malah dibangga-banggakan oleh pemimpin pembangkang Melayu sendiri.

Masih ingatkah lagi peristiwa Lim Guan Eng dan pemimpin DAP yang lain memijak banner pemimpin Melayu ini ? Dimanakah maruah orang Melayu ? Dimanakah perginya hulubalang-hulubalang yang selama ini kononnya mempertahankan Melayu?

Kita bukan ingin mainkan sentimen perkauman tapi kerana beberapa perkara seperti ini ia boleh mengguris perasaan kaum lain, bukan itu sahaja malah dengan tindak tanduk dan perlakuan yang tidak menghormati bangsa lain ia adalah punca berlakunya rusuhan kaum.

27 comments:

  1. Sangat sangat setuju.
    Jangan kiter gadaikan keharmonian negara kiter.

    ReplyDelete
  2. UMNGOK BN KEPALA SEGALA RASIS.

    ReplyDelete
  3. 为什么只指责中国?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 这个国家的所有。并不只属于马来人。耻辱

      Delete
    2. 为什么我们有种族主义?如果我们想要人尊重我们,我们应该树立一个好榜样。

      Delete
    3. 我们住林冠英。

      Delete
    4. 他们独自离开!
      我们加强他们的经济!
      我们不会成为分裂!
      将丢失!

      Delete
    5. 许多事情,政府不能够解决的问题。这是很尴尬的,我们是不是与当前政府的信心。改变现在!

      Delete
    6. 他们是愚蠢的。

      Delete
    7. see comment above . Kaum cina paling kuat Racist. PALING. the most racist people is Chinese people especially towards Malay people.

      Delete
    8. bdk2 melayu je tak sedar diri lagi.

      Delete
    9. kerajaan sudah banyak ubah,,, sudah la korg.. jangan nak tulis bahasa cina je pandai.. jaga perkauman tak pandai.... lim guan eng tak boleh menyatu padukan kaum..

      Delete
  4. 马来人没有意识到!
    他们有权坐在森林中!
    他们确实是种族主义!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 不要让他们继续欺骗我们!我们教他们!

      Delete
    2. 每天,他们希望把林冠英。他们是错的,我们有一个好的领导者最大的尊重林冠英。

      Delete
    3. sudah la.. lim guan eng pun tak menghormati bangsa lain.. puihhhhhhhhhhhhh~!!!

      Delete
    4. awak tahu tak perbezaan melayu dengan malaysian...
      Malaysia bukan tempat perkauman...
      do you think all of you gain a business can gain a country...
      i dont think so...

      Delete
  5. 中國人是最顯示種族主義...這就是為什麼我們最指責中國!

    ReplyDelete
  6. Melayu Muda Lupa bak kata Tun Mahthir.

    ReplyDelete
  7. astagfirullah

    ReplyDelete
  8. antara comment diatas menyeru melayu balik ke hutan..
    bila dah ada kuasa politik dan ekonomi, apa lagi yg tinggal utk melayu?
    memang betul melayu perlu balik ke hutan.

    ReplyDelete
  9. sepatutnye lim guan eng, anwar ibrahim yang perlu kita hapuskan dari malaysia ni.. melayu cina india bersatu menghalang perkara 13 mei ini berlaku~!!

    ReplyDelete
  10. Kaum cina malaysia semua naik lemak. Cina kat negara cina lg bagus. Yg dtg mlysia sume low class sbb tu jd camtu.

    ReplyDelete
  11. dorg ni still ideologi komunis,thats why bencikan kerajaan.sedangkan rakyat negara asal mereka hanya boleh dikawal melalui parti komunis,sbb bangsa yg tak sedarkan diri ini mmg sukar dikawal sekiranye dibawah demokrasi

    ReplyDelete
  12. sebelum merdeka negara2 seperti vietnam dan cambodia halau kaum cina dari negara mereka...disuruh balik ke China....tapi cina di Msia diberi kerakyatan....DASAR KAUM PENDATANG.....APALAGI KITA ANGKAT SENJATA BUNUH CINA2 DAP NI.....JGN KASI NAIK KEPALA....NI TANAH MELAYU..... KAUM CINA HANYA PENDATANG....

    ReplyDelete
    Replies
    1. pernah terfikir ke siapa yang benarkan orang2 cina hidup di Malaysia jika bukan orang melayu sendiri..sekarang ni masa untuk kita menentang bersih bukan 13 mei..apa susah sgt nak bezakan bersih dan 13 mei ni ? geram betul aku dengan korang ni..

      Delete
  13. is mr lim doing the chicken dance ? haha. oh please, sume org racist kat sini. try and be nice everyone. bukan payah pun

    ReplyDelete