Blog Archive

Mahasiswa berfikiran babi




Babi adalah seekor binatang yang haram untuk disentuh, dimakan mahupun dibela. Itu mengikut hukum hakam agama Islam. Mengikut dari segi kesihatan pula daging babi boleh menyebabkan beberapa penyakit kerana khuatir dengan kuman-kuman yang ada dalam daging babi.

Ironinya babi adalah seekor binatang yang lain dari yang lain. Badannya gemuk gempal hidungnya besar bulat sebab itu bila marah babi sering dijadikan bahan oleh si pemarah.

"Badan kau ni gemuk macam babi"
"Hidung kau ni macam babi lah"

Tidak pernah sekalipun babi digembar gemburkan dengan perbuatan yang baik-baik. Dah nasib babi kerana ditakdirkan untuk yang tidak baik. Sungguhpun babi sering disalahtafsirkan namun babi tetap babi. Babi adalah ciptaan Yang Maha Pencipta. Babi tidak akan menyusahkan orang lain mahupun mahluk sekalian alam.

Babi tidak pernah mengeluh kenapa dia dilahirkan sebagai babi. Tidak pernah kita dengar babi teringin bertukar menjadi hamster, malah babi tetap dengan gayanya yang tersendiri. Bila datang bulan, mulalah datang sawan babinya tu.

Babi tidak diciptakan akal seperti manusia. Babi hanyalah seekor binatang yang rutin hariannya adalah sama seperti hari-hari mendatang. Babi tahu asal usulnya. Itulah babi. Seharusnya sebagai seorang manusia perangainya haruslah lebih baik dari babi dan bukannya menjadi babi sepanjang masa.

3 comments:

  1. anon 2:45 memang babi tonyok

    ReplyDelete
  2. padan muka adam adli..

    setakat kena tumbuk pun dah meroyan jgn ada hati la nak lawan org.

    nak sgt mask surat khabar, x kisah pun dan x tergile-giler pun kau masuk surat khabar berdemo bagai..

    aku sbg mahasiswa exactly benci kau!!

    orang dah tolong bagi pinjam duit kau boleh nak berdemonstrasi pulak!!

    aku rasa ptptn kau memang patut kena potong! padan muka kau!!!!

    ReplyDelete