Blog Archive

Fakta sebenar hukum Hudud



Sekarang kita berbicara tentang hukum Hudud pula. Semua orang sibuk bercerita tentang Hudud. Pak lebai pak lebai di warung kopi pun sibuk bercakap tentang hudud. Ada juga yang sampai tersebut hud hud. Yang lansung tak tahu apa itu hukum Hudud pun sibuk nak bercakap isu Hudud. 

Ok. Pertama sekali aku nak bagitau, aku ialah seorang yang beragama Islam, mempercayai Rukun Iman dan melaksanakan Rukun Islam. Aku percaya kepada Allah dan Nabi Muhammad saw. Aku percaya kepada Al-Quran dan Assunnah. Maka, tiada persoalan disini aku ialah kafir atau aku murtad dan sebagainya. Aku juga mengakui yang hukum Hudud adalah ciptaan Allah Tuhan sekalian alam semesta. Jelas, hukum Hudud itu adalah dari Allah swt.

Sekarang kita berbicara tentang kondensi atau suasana di Malaysia tentang bagaimanakah perlaksanaan Hudud. Kita berbicara secara realiti dan fakta. Bukan beerti kita menidakkan kehendak Ilahi, tapi kita berhujah demi keberkesanan perlaksanaannya di negara tercinta kita ini.

Disini aku ingin bahagikan isu perlaksanaan hukum Hudud ini kepada 2 bahagian :
Secara berperingkat - Syarat wajib hukum Hudud

Secara berperingkat

Masihkah kita ingat di zaman ibu bapa kita bersekolah dulu. Mereka pergi ke sekolah tanpa menutup aurat. Yang lelaki mengenakan seluar pendek bewarna biru tua. Yang perempuan mengenakan skirt. Ibu bapa kita pada satu ketika dahulu kurang ilmu dan pengetahuan ilmu agama. Suasana dan kondensi ketika itu kurang sekali sentimen agama. Kerajaan tidak mewajibkan para pelajar untuk menutup aurat. Ia sekitar tahun 60 an sehinggalah awal 90 an. Selepas itu dan sehingga kini para pelajar telah diwajibkan menutup aurat. Itulah namanya kondensi atau persekitaran. Kita telah didedahkan dengan suasana agama Islam dan kita faham bahawa itu adalah tuntutan hukum Syarak iaitu menutup aurat adalah wajib. Lihat sahaja contoh di negeri Johor, para pelajar sekolah rendah yang bersekolah kebangsaan pada sebelah pagi/petang maka di sebelah petang/pagi mereka diwajibkan untuk belajar di sekolah agama negeri. Di situ mereka didedahkan dengan ilmu Tauhid Ibadat Munakahat Muamalat Jenayat dll. Mereka inilah pelapis di masa akan datang yang akan laksanakan hukum Hudud kerana mereka sudah didedahkan dengan hukum Jenayat dll. Realitinya, hukum Hudud bukan mengambil masa sehari dua untuk menjadikan ia sukses tapi memakan berpuluh tahun dan kaedah kerajaan ketika ini ialah sangat efektif dan paling tepat.

Syarat wajib hukum Hudud

Disini aku ingin memetik pandangan Mufti Mesir "Dalam memperkatakan tentang perlaksaan Hudud, satu perkara asas mesti dimaklumi semua pihak iaitu syariat Islam telah meletakkan beberapa syarat yang perlu ada sebelum sesebuah negara melaksanakan Hudud. Justeru apabila dikatakan `suasana semasa tidak kondusif bagi perlaksanaan Hudud' ia bermakna syarat-syarat perlaksanaan Hudud itu belum mencukupi"


Apa yang dimaksudkan dengan 'suasana semasa tidak kondusif'?
 
Ringkasnya kenyataan 'suasana semasa tidak kondusif' bukanlah mempertikaikan kesempurnaannya dan kewajipan melaksanakannya. Ia sebaliknya berkenaan 'ketidaksempurnaan' suasana semasa. Iaitu tidak memiliki syarat ditetapkan bagi membolehkan hukum itu dilaksanakan. Antara syarat tersebut ialah kewujudan saksi-saksi yang berwibawa. Bagi mensabitkan jenayah hudud (zina, qazaf, hirabah dan kesalahan murtad) saksi yang bersifat adil diperlukan.
 
Siapa dia saksi yang adil?
 
Saksi yang adil adalah sebagai antaranya 'seorang Islam yang menjauhi dosa-dosa besar, tidak berterusan melakukan dosa-dosa kecil, bersikap baik dan bersopan santun dan boleh dipercayai ketika marah dengan makna tidak melampaui batas dalam tindak tanduknya ketika marah (Rujuk Feqh al-Manhaji, jilid 3 ms 569). Ketiadaan saksi yang memenuhi pawaian yang dinyatakan akan mengakibatkan hukum Hudud tidak boleh dilaksanakan.
 
 

Sekarang sudah jelas bahawa PAS sebenarnya cuma ingin mempolitikkan isu Hudud dan menuduh kerajaan sebagai kafir kerana tidak melaksanakan hukum Hudud. Anda bagaimana?

49 comments:

  1. puak umngok nak laksana hudud? hahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahhahahahahahahahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. umngok meroyan....... hudud dihina dan diputarbelit........

      Delete
    2. aik. bila masa pulak hukum Hudud dihina ni?

      Delete
    3. TANYE MADEY KUTTY "BATU JALAN ABIS SBB BALING PASANGAN ZINA" LU NI KETINGGALAN LA SENGAL

      Delete
    4. TAHUKAH ANDA PUAK " PAS"
      Sebenarnya Pas hipokrit,Nik Aziz tahu sesuatu undang2 yg bertentangan dgn Persekutuan tidak akan terlaksana.saje je nak bagitau kelantan tak dapat laksanakan sbb Persekutusn,KENAPA TIDAK D LETAKAN D BAWAH MAHKAMAH SYARIAH.20 TAHUN TAK DAPAT BUAT JUGA LAST2 -NEGARA KEBAJIKAN".HADI AWANG KATA PULAK"DLM QURAN TAKDE NEGARA ISLAM" yg mana pernah d lancarkan d Tmn.Melewar .Kalau tak caye tanya Ust.HARUN DIN.KESIMPULANYA ........PUAK PAS BANGANG,AGAMA PUN NAK JUAL.

      Delete
  2. UMNGOK JAHANAM JAHANAM JAHANAM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. LU CERITA PAKAI FAKTA. PAKAI ALQURAN LA BEB. LU NI SESAT LA BRO.

      Delete
    2. KALAU TAK TAU DUDUK DIAM2. BUKAN TUNJUK BODOH LU BRO.

      Delete
    3. Pak lebai PAS pulak bercerita tak pakai otak. Harini menang esok laksana Hudud. Tak logik sungguh. HeHeHe.

      Delete
    4. Kalau betul nak laksana Hudud bro, sila laksanakan pada Anwar Ibrahim dan Mat Sabu terlebih dahulu ya. Jangan cakap kosong sembang kencang.

      Sampai skrg pun kita tak nampak apa sumbangan PAS dalam memartabatkan agama Islam di negara kita.

      Delete
    5. ACU TEST SEPENGGAL. KASI PAS PEGANG NEGARA DULU. AMACAM? ^-^

      Delete
    6. PAS AKAN MEMARTABATKAN ISLAM. MALAYSIA AKAN DISEGANI SELURUH NEGARA ISLAM DI DUNIA. TAKBIR!!!!!!!!!!!

      Delete
  3. Sbnrnye byk lg negara Arab muslim yg msih xlksanakan hukum hudud. kat malaysia ni yg jadi kecoh sbb nik aziz dan sekutunya politikkan hudud. teruklah politik malaysia skrg ni agama dicampuradukkan dgn politik. dayus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BODOH LA KAU NI

      Delete
    2. NAK PERINTAH NEGARA IKUT ALQURAN SUNAH. BUKAN IKUT NEGARA ARAB BODOH

      Delete
    3. Kepada anon yg di atas yang selamba katak kulup kata orang bodoh.apa negara arab tu tak boleh nak perintah negara ikut al-quran dengan sunnah ke? Dah terang2 sunnah dan al-quran turun kat sana bukan kat indonesia.dah tentu mereka lebih memahami.tapi kenapa mereka tak amalkan?adakah sebab pemimpin mereka kafirun?

      Delete
    4. PAS D SELANGOR -PARTI ADAT SUKAN
      D GANU. - PARTI AJARAN SESAT
      D PERAK. - PARTI ANGGUK SAJA.

      Kesimpulanya "PARTI AJARAN SONGSANG".
      Tak caye tanya MP.ZULKEFLI NORDIN,Kulum bandar baru.

      Delete
  4. Puak UMNO-BN dah desperate sangat nak menang PRU-13 sampai terpaksa mereka cerita demi menyelamatkan kapal yang dah nak karam. Isu Hudud ni dah lapuk. Ramai pemimpin UMNO-BN sendiri yang menghina dan perlekehkan termasuklah Tun Dr Mahathir.

    - Anak Reformasi Jalanan -

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga satu hari nnt bila kau dah mati anak cucu kau kencing atas kubur kau...

      Delete
    2. kepada anonymous di atas anak cucu kau jugak kencing atas kubur kau

      Delete
  5. REJIM ZIONIS UMPORNO MAMPUS KAU DALAM NERAKA SIALLLLLL!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga satu hari nnt bila kau dah mati anak cucu kau kencing atas kubur kau...

      Delete
  6. BLOGGERRRR BODOH KAFIR JAWABLA KAU DI AKHIRAT NANTI!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga satu hari nnt bila kau dah mati anak cucu kau kencing atas kubur kau...

      Delete
  7. Bloger umno mana tau dose derr. Dah lme gua perati monyet bodoh ni.

    ReplyDelete
  8. Sekarang sudah jelas bahawa PAS sebenarnya cuma ingin mempolitikkan isu Hudud dan menuduh kerajaan sebagai kafir kerana tidak melaksanakan hukum Hudud. <<<<<<<<< PAS PERJUANGKAN HUDUD! UMNO PERJUANGKAN BANGSA! SIAPA YANG POLITIKKAN?

    ReplyDelete
  9. err.. first sekali, 'kondisi', bukan 'kondensi'. perkataan kondensasi adalah.

    kedua, sape kata PAS hari ni menang, esok terus nak merejam? Pas mahu masukkan dulu hudud dalam undang2, supaya persediaan undang2 nya telah ada. Dan Nik Aziz sendiri cakap, perlaksaan memang akan ambil masa.

    Dr Asri dah berbincangan Nik Aziz soal suasana kondusif perlaksanaan hudud, dan Dr Asri akui di Kelantan suasana sudah kondusif. Jadi, selepas menang dalam skala nasional, suasana kondusif ni akan cuba diwujudkan dahulu, tapi yg paling penting 'komitmen' kita terhadap hukum Allah dgn meletakkannya dalam undang2 dahulu. Itu yg Pas nak buat. Dan dia dah buktikan komitmen PAS boleh wujudkan suasana kondusif, sedangkan komitmen UMNO (kalau boleh dikatakan komitmen) hanya membutakan suasana semakin tak kondusif.

    Kita sudah lebih baik berbanding dulu? Dulu pemahaman islam teruk. Tapi lepas revolusi iran, kita terkena tempiasnya. Dan tudung mula familiar dan menular pada pemhaman2 lain. Tapi sekarang, kita sebenarnya sedang patah balik pada zaman teruk2 dulu. Arak makin biasa. Macam u-turn. just my 2 cents. :)

    ReplyDelete
  10. PM PR anwar ibrahim yang anti-hudud pun pas sokong.....nak hudud apa.....Timbalan presiden pas pun tibai bini kawan.....

    ReplyDelete
  11. BODOH PUNYA BLOGGER!!ALLAH SEDANG MELAKNAT KAU LA BODOH!!

    ReplyDelete
  12. kalo hudud dilaksana kat malaysia ni dah lama menteri2 BN kena potong tangan.asek mencuriii jer kerjanya.shapie afdal pulak wajib direjam dgn batu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. HANGPA NAMPAK UMNO JE........PAS YG 2 ORANG BELASAH BINI ORANG CAMNE,TOK GURU DAH AMPUNKAN KE,YG BEREBUT HARTA AHMAD ALBAB KAT KEDAH CAMNE,YG REMBAT PASIR KAT SELANGOR.YG BELASAH TANAH RAKYAT KAT GANU"KUNUN NAK TANAM SERAI" CAMNE.KESIMPULANYA .MANUSIA TU SERUPA "BERNAFSU"

      Delete
    2. ckp cam takde agama ko nie

      Delete
  13. pergh bahasa si anonymous ni tidak mencerminkan diri dia seorang islam sejati yg ingin mempertahankan hudud..

    ReplyDelete
  14. x hbs dgn kata kesat... entahlah pas oiiii... sebelum nak cite tentang hudud.. cermin kan mulut tu dulu... mak ayah kite x ajar pun maki hamun org lain.. nabi x penah ajar pun... xde satu zikir pun yg keluar kat komen korang tp kalau mencarut sampai penuh komen... pastu pandai kata allah tgh melaknat org... ko nampak ke? allah bgtahu kau ke? sedap je nak jatuh hukum kat org lain.. insaflah oooii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. org yg x nak laksanakan hukum allah dikira sesat...apa yg penting pemimpin utama..jika pemimpin utama x nak laksanakan islam maka dikira sesatlah...mahkamah sivil leb5h besar kuasanya dari mahkamah syariah??adakah negara islam yg sebenar atau sekadar nama...tun mahathir kate yg hudud rekaan ahli fikah jugak dikira sesat...

      Delete
  15. FUCK YOU PEMBANGKANG!!!!!

    ReplyDelete
  16. x pyh nk gado2 psl hal ni...bg kita yg cetek ilmu xyh nk bertekak psl ni ngn kata2 yg kasar..lbh baik mndalami ilmu agama & mnyampaikn ngn cara yg bijak...n jgn sesekali mncmpurkn agama ngn politik...krn smua tu bole mnjahanamkn keharmonian umat...jgn tllu taksub ngn hal dunia...lbh baik msg2 perbaiki diri n bykkn muhasabah diri...bkn sibuk cri kesalahan org lain...tgk diri sndri n tye 'adakah aku sudah bersedia tok akhirat'..tu yg lbh baik

    ReplyDelete
  17. assalam aimi

    saya cadang filter comment , banyak sgt anon, tak gentle lgsung..

    saya berharap sangat ulil amri melaksanakan hukum hudud , semasa saya masih bernyawa.

    ReplyDelete
  18. nak laksanakan hukum hudud, macam la semua nak orang setuju saya bangkang hukum itu.

    korang cakap ada agama tapi bila bercakap entah mana pergi dah.

    hukum ini menyusahkan rakyat tengok nanti yang maha kaya baik dari pihak apapun (parti pemerintah atau parti pembangkang)pasti diputar belit untuk menyusahkan rakyat nanti. jangan jadikan sesiapa menjadi mangsa hukuman kepada hukum ini akibat daripada putar belitan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous 9 October 2012 22:10
      kalau saudara org islam,bw lah mengucap..hukum hudud ni hukum allah saudara.allah sekali kali tidak menyusahkan hambanya.semuanya ada kebaikan dan hikmah kepada manusia

      joncat

      Delete
    2. Anonymous 9 October 2012 22:10
      saudara...hati nie geram jer nak maki saudara tau... ckp biar pkai otak... kerana mulut kafir secara tidak sedar nnty.... sbar dan fikir ..

      Delete
  19. hukum hudud adalah hukum Allah SWT..
    sesiapa yang menolak hukum Allah SWT dengan apa alasan sekalipon dia adalah seorang yang kafir, zalim atau fasiq.. berhati2 dalam berdakwah.. penuhi ilmu didada.. tiada nasionalisme dalam Islam.. hanya Jihad mencari keredhaan Allah..

    maaf banyak cakap pula.. kalu salah tolong perbetul jangan maki hamun.. memperlekeh kesopanan seorang muslim dan orang melayu..
    kan kan kan

    ReplyDelete
  20. Kalau xbuat salah ape nk takut..apa pn hukuman ke atas jenayah hanya akan dikenakn ke atas org yg bersalah dn betul2 sah dan nyata kesalahannya..kalau kite bkn pencuri,penzina, buat ape nk takut kalau hudud dijalankn ke atau tidak..lumrah akhir zaman umat islam mengaku islam,marah jika ada org hina islam tp xmahu hidup dgn cara islam sebenar..pesan buat diri sendiri juga..wallahualam....

    ReplyDelete
  21. Hahahaha..saya bukan muslim,,tapi saya tahu ajaran islam itu baik..tpi memang pelik kalau bn memerintah negara islam menolak atau tidak menerima hukum hudud,sepatutnya mencari jalan untuk melaksanakan hukum hudud,,mgkin disebabkan arak adalah salah satu pendapatan negara?knpa tidak haramkan saja penjualan arak,pusat judi,dan pusat pelacuran??aku sbnrnya bingung dengan cara pemerintahan BN

    ReplyDelete
  22. BACA KALAU RASA NAK BACA!!!!!!!!!!!!!!!

    SEDAR TIDAK SEDAR KERANA POLITIK ....
    BERBALAH SAUDARA ISLAM KU...

    HUKUM MENJADI MODAL PERBALAHAN..

    SEPERTI SATU PENTAS WAYANG YANG PENONTON HANYA PANDAI BERSORAK...

    JANGAN LAH MEMPERSENDAKAN HUDUD!!!

    WAHAI SAUDARA2 KU... JANGAN DISEBAB KAN KOMEN2 SAUDARA MENGUNDANG KEMURKAAN ALLAH S.W.T....

    BACA LAH KISAH2 RASULULLAH :

    1 "Hoi,benarkah yang Allah s.w.t. telah melantik kamu menjadi PesuruhNya?"

    Kata seorang lagi sambil ketawa:
    2 "Tidak bolehkah Allah memilih manusia selain dari engkau untuk menjadi PesuruhNya?"

    3 Yang ketiga pula melempar kata-kata hina yang bunyinya demikian: "Kalau engkau benar-benar seorang Nabi, aku tidak ingin bercakap-cakap dengan engkau kerana perbuatan yang demikian akan mendatangkan bencana kepada diriku.Sebaliknya jika kamu seorang pendusta,tidak guna aku bercakap-cakap dengan engkau."....

    baginda pun berdoa sehingga Allah s.w.t. mengutuskan Malaikat Jibrail buat menemui Baginda s.a.w. Setibanya dihadapan Nabi Muhammad s.a.w. diapun memberi salam seraya berkata:" Allah s.w.t.. mengetahui apa yang telah berlaku diantara kamu dan orang-orang ini. Allah s.w.t. telah menyediakan malaikat digunung ganang disini khas untuk menjalankan sebarang perintah kamu." .....

    ( KISAH INI SECARA RINGKAS )....

    SEKADAR PERINGATAN RENUNG2KAN SELAMAT BERAMAL!!!

    ReplyDelete